Apple, AB’nin Dijital Hizmetler Yasası (DSA) kapsamında Avrupa’daki App Store kullanıcı sayısını açıkladı. Yayımlanan raporda, iOS App Store’un Avrupa’da 101 milyon kullanıcıya sahip olduğu, iPadOS App Store’un 23 milyon kullanıcıyla takip ettiği belirtildi. Buna ek olarak, macOS App Store’un 6 milyon, tvOS App Store’un ise 1 milyon kullanıcısı olduğu ifade edildi. Ayrıca, Apple Books, watchOS App Store ve Podcasts ücretli aboneliklerinin her birinin Avrupa’da 1 milyondan az aylık kullanıcısı olduğu tahmin ediliyor.
Yakın zamanda yürürlüğe giren DSA mevzuatı, 45 milyon kullanıcıyı aşan teknoloji platformlarını “çok büyük çevrimiçi platformlar” (VLOP) olarak sınıflandırıyor. Bu platformların, çevrimiçi risklerin nasıl geliştiğine dair daha fazla bilgi sunmak amacıyla anahtar verileri araştırmacılara sunmaları gerekiyor. Apple App Store, Facebook, Twitter, TikTok ve Amazon gibi platformları kapsayan, en katı DSA düzenlemelerine tabi olacak olan 19 platformun listesi onaylandı. Bu listedeki şirketlerin, yapay zeka ve algoritmalarla ilgili riskleri analiz etmekte ve raporlamakta proaktif olmaları gerekmektedir.
Şubat ayında yayınlanan bir açıklamada, Apple, iOS App Store’un tek VLOP ürünü olduğunu iddia etti. Ancak, platformun aktif aylık kullanıcı sayısını açıklamamıştı. Şirket, yasal olarak sadece iOS App Store verilerini sağlamakla yükümlü olsa da, diğer ürünlerini DSA düzenlemelerine uygun hale getireceğini gönüllü olarak belirtti.
Apple’ın Avrupa’daki App Store kullanıcı sayısını açıklaması, şirketin tüketicilerin güvenliği ve çıkarlarını koruma konusundaki kararlılığını gösteriyor. Mevcut tüm App Store sürümlerini gönüllü olarak DSA gereksinimlerine uygun hale getirmeyi amaçlayan Apple, DSA hedefleri ile tüketicileri yasa dışı içeriklerden koruma hedeflerinin örtüştüğünü belirtiyor.
DSY mevzuatının önerilmesinin ardından, Apple, Meta, Google ve Amazon gibi teknoloji devlerinin AB’de lobicilik faaliyetlerine harcadığı miktarın önemli ölçüde arttığı bildirildi. Kurumsal Avrupa Gözlemci ve Global Witness tarafından elde edilen lobicilik belgelerine dayanan bir 2022 tarihli raporda ise Apple’ın AB’de lobicilik faaliyetleri için 2020’de 3,5 milyon Euro, 2021’de ise 6,5 milyon Euro harcadığı belirtiliyor. Bu rakamlar, diğer teknoloji firmalarından daha fazla.
Tüketicilerin güvenliği ve çıkarlarına duyarlılık, teknoloji devlerinin vazgeçilmez bir niteliği haline geliyor. Ancak, bu devlerin artan lobicilik harcamaları ve düzenlemelere karşı dirençleri, sektörün sürekli büyüyen gücü ve etkisini ortaya koymaktadır.