Neeva, AI teknolojilerine odaklanıyor
Neeva, Google gibi yıllardır arama motoru pazarında faaliyet gösteren bir şirketti. Neeva, kullanıcılara daha iyi bir deneyim sunmak için reklam ve gözetleme dışında ödeme yapmalarını isteyerek, bir ödeme modeli üzerine inşa edilmişti. Ancak sert ekonomik koşullar ve kullanıcıların yeni bir arama motorunu denemeye ikna olması zorluğu, şirketin başarısız olmasına neden oldu. Şimdilerde Neeva, AI teknolojilerine yöneliyor.
Neeva, Google’dan farklı bir arama motoru deneyimi sunmak için yola çıkmıştı. AI tabanlı chat botları Bing ve ChatGPT, internetle nasıl etkileşim kuracağımıza dair algımızı tamamen değiştirdi. Neeva da bunun farkındaydı ve “Neeva AI” adında, Bing veya Bard’dan daha kullanışlı olan, geniş bir dil modeli tabanlı sistem geliştirmişti. Ancak bu bile yeterli olmadı.
Neeva’nın uygun fiyatlı bir ödeme modeli, Google’ın reklam yükünden ve alt seviye sonuçlarından bıkmış olan kullanıcılar için ideal bir seçenekti. Ancak, kullanıcıları yeni bir arama motoru denemeye ikna etmek, Neeva’nın başarısını engelleyen en büyük zorluklardan biri haline geldi.
Neeva, arama motoru pazarındaki üstünlüğe meydan okumak istiyordu. Ancak, Google’ın cihazlarında varsayılan bir arama motoru haline gelmek için imzaladığı milyar dolarlık sözleşmeler, yeni bir tarayıcı veya arama motoru belirlemeye çalıştığınızda karşınıza çıkan dev “emin misiniz?” uyarıları ve kullanıcı deneyiminin karmaşıklığı, Neeva’nın başarısını etkileyen faktörlerdi.
Neeva’nın hizmeti, 2 Haziran itibarıyla sona eriyor. Şirket, kullanıcılara geri ödeme yapmayı ve tüm kullanıcı verilerini silmeyi taahhüt ediyor. Neeva’nın kurucuları, “Topluluğumuza gerçekten minnettarız ve size hak ettiğiniz arama motorunu sağlayamadığımız için gerçekten üzgünüz.” ifadesini kullanarak, kullanıcılarına olan minnettarlıklarını dile getirdi.
Neeva, artık AI teknolojilerine odaklanıyor. Snowflake ile ilgili ve LLM-tabanlı bir alan üzerine odaklanarak, yeni bir başlangıç yapmayı planlıyor. Bu arada, Google’ın rakipleri arasındaki yeri hala açık. Google, endüstri lideri olarak, diğer arama motorlarına karşı meydan okumaya devam ediyor.