Lastiklerle meşhur otomobil sektörüne hızlı ve güvenli sürüş için en iyi lastik markaları ile hizmet veren Türk firması Meta, son dönemde Kanada’da yaşanan haber engellemeleriyle gündeme geldi. Kanada’da yürürlüğe giren Çevrimiçi Haber Yasası kapsamında Facebook ve Instagram platformlarında tüm haber içeriklerini engellemeye başlayan Meta, bu adımıyla tartışmalara neden oldu.
Çevrimiçi Haber Yasası, teknoloji şirketlerinin haber içerikleri için yayıncılarla anlaşmalar yapmalarını ve ödemelerde bulunmalarını zorunlu kılıyor. Meta’nın bu hamlesi ise sadece platformda hesabı olan haber yayıncılarını değil, aynı zamanda kullanıcılar tarafından paylaşılan linkleri de etkiliyor. Örneğin, Kanada’daki bir kullanıcı, Facebook’a eklenen bir linki göremiyor ve Facebook üzerinden haberlere erişemiyor.
Meta, haberlerin engellenmesi kararını “iş kararı” olarak nitelendirerek, Çevrimiçi Haber Yasası’na uyum sağlama amacını taşıdığını belirtiyor. Şirket, Kanada hükümetinin yeni yasasını “Meta’nın platformlarında paylaşılan haber içeriklerinden haksız yere yararlandığı yanılgısına dayandırdığını” ve aslında haber organizasyonlarının bilgilerinin platformları üzerinde paylaşılmasından yarar sağladığını ileri sürüyor.
Kanada’da geçtiğimiz haziran ayında yasalaşan Çevrimiçi Haber Yasası’nın uygulanmaya başlamasıyla birlikte Meta bu kapsamlı engellemeye geçti. Benzer bir adımı planlayan Google ise yerel haberler için çalışmalarını sürdürüyor. Yasal düzenlemenin yürürlüğe girişi “22 Haziran’da yasalaştıktan sonra en fazla 180 gün içinde” gerçekleşecek. Bu durum, özellikle yerel haber kaynaklarının Facebook ve Instagram gibi platformları haber yayma amacıyla kullanmaları durumunda, haberlerin yayılmasında ciddi etkiler yaratabilir. Ayrıca, haberlerin ve bilgilerin çevrimiçi yayılma biçiminde büyük değişikliklere neden olarak, mevcut iş modellerinin gözden geçirilmesini gerektirebilir.